søndag den 5. december 2010

5. December - Peters Jul

Idag skal vi på juletur med Land Rover Klubben. Vi skal en tur ud og se egne af østjylland vi ikke har set før, vi skal på julestuer, og vi skal julehygge med snoller, pakkespil, æbleskiver osv.
Da vi ikke alle 3 kan være i vores Land Rover, har vi været så heldige at få lov at køre med nogle andre fra klubben. Jeg er sikker på at det nok skal blive en hyggelig dag.

Mens i venter på at det bliver mandag, og jeg har noget nyt at dele med jer. Så vil jeg lige indvie jer i noget af det jeg forbinder aller mest med jul. Nemlig versene fra Peters Jul.







Før JulenJeg glæder mig i denne tid;
nu falder julesneen hvid,
så ved jeg julen kommer.
Min Far hver dag i byen går,
og når han kommer hjem, jeg står
og ser hans store lommer.

Og på hans bord forleden dag
jeg så et yndigt, lille flag,
og det jeg ikke glemmer.
Papir han klipper med en Saks;
men når jeg kommer ind, han straks
sin stads i skuffen gemmer.

Og Mor har peberkager bagt;
jeg ved det, jeg har selv dem smagt,
da de var ganske varme.
Sit sølvskab Mor nu åbnet har,
og stadsestagen frem hun ta'er,
den med de mange arme.

Og Mor hun har så mange bud,
hvert øjeblik skal Anders ud,
og Mor og Anders hvisker.
Men jeg kan dog høre, - tys!
i morges var det julelys
og røde bånd og svesker.

Og søster Hanne syr og syr.
Hun siger, julen er så dyr,
hver gang hun grisen ryster.
Til Far hun har en pibesnor
af perler, og til Bedstemor
hun hækler på en trøster.

Jeg vil nok også noget få;
jeg må jo ud i gangen gå,
når hun skal til at strikke.
Der inde er der rigt'nok koldt;
men når jeg spiller med min bold,
så mærker jeg det ikke.

Da før jeg ud med Karen gik,
vi var i bagerens butik;
dér stod den tykke bager,
og han skrev op, hvad Karen sa'e:
Til juleaften skal vi ha'e
to store julekager.

Gid det var jul! Hvor det var rart.
Men nu må den da komme snart,
det varer ikke længe;
for - fra min Stol ved vindvet her
på køkkenmuren jeg jo ser
alt julegåsen hænge.


Når ejg høres disse vers bliver jeg altid i julestemning, og glæder mig endnu mere til det bliver jul.

3 kommentarer:

  1. Det lyder vel nok hyggeligt med sådan en udflugt.
    Jeg skal op i trekantområdet i dag, så jeg kigger efter en samlet flok land rovere !

    God tur ud i sneen.

    Peters jul = rigtig jul.
    Den er virkelig til at komme i den rette stemning af.

    SvarSlet
  2. Jeg lærte Peters jul udenad, da jeg var barn og det hænger stadig ved!! Underligt nok kan jeg ikke huske det jeg lærte for 2 uger siden, men sådan er det nok at være smådement! ;)
    God 2. søndag i advendt til dig!

    SvarSlet